Iedereen heeft ermee te maken. Leveranciersorganisatie Beauty Trade Professionals gaf vanmorgen het dringende advies: ‘Sluit je deuren’. En ook de ANBOS heeft inmiddels besloten dit advies uit te brengen: vanaf morgen alle deuren sluiten. Wij hebben contact gezocht met schoonheidsspecialisten, leveranciers en ondernemerscoaches om te zien wat zij van de situatie vinden en of zij wellicht wat tips hebben. Onze vast columnist, Aletta de Rooij, Businessinspirator & Saloncoach van Partners in Crème, hebben wij 10 vragen gesteld over de situatie en wat nu te doen.

Wat vind je van de gebeurtenissen rondom Corona op dit moment?
“Corona treft ons allemaal. Hopelijk niet in de zin van ziek zijn, maar wel qua werk. Naast live coaching doe ik heel veel via Facetime en Whatsapp video en heb ik de online Business in Beauty Academy. Mijn werk lijdt er dus niet onder, want fysiek contact is voor coaching niet noodzakelijk. Extra belangrijk daar de beautybranche mijn steun nu heel goed kan gebruiken.”

Wat vind je van het handelen van de overheid op dit moment?
“In China én Italië was goed te zien wat we hier konden verwachten. Ik vind dus dat we in Nederland toch wel achter de feiten aanlopen.”

Schoonheidsspecialisten doen de deuren dicht. Wat kunnen zij doen om niet te veel omzet te verliezen?
“Sowieso door er positief in te blijven staan. Wat is je mindset? Wanneer we 3 weken op vakantie gaan, zijn we ook niet direct failliet. Dit is een soort ‘verplichte’ time-out, je kunt er een vakantie van maken, maar je kunt de tijd ook investeren door te werken AAN je bedrijf wanneer het IN je bedrijf niet mogelijk is. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Blijf denken in mogelijkheden en oplossingen.”

Wat kan de schoonheidsspecialist doen met de tijd ze over hebben om wel aan hun zaak te werken?
“De meest gestelde vraag die ik altijd al krijg is ‘Hoe creëer ik meer omzet?’, dus wat dat betreft is de hulpvraag dezelfde. Mocht dit vraagstuk al een rol spelen vóór Corona, verandert er niets aan de insteek. Eigenlijk alles wat je nu zou doen met paniekacties is het ene gat met het andere stoppen. Mijn advies is om het juist nu bij de basis goed aan te pakken nu er meer tijd is.”

Hoe kunnen schoonheidsspecialisten momenteel het beste communiceren met hun klanten? Hoe blijven ze zichtbaar?
“We leven in de tijd van social media, dus dat is de gemakkelijkste manier van zichtbaarheid. Het is altijd goed om met je (potentiele) klant te communiceren. Je kunt nu heerlijk vooruit werken met je visie, missie, branding en social media posts. Mijn tip is altijd om niet te veel op verkoop te richten. Zeker nu, het is geen tijd van oogsten, het is een tijd van zaaien. Je moet altijd eerst zaaien om te oogsten. Heb je dat nog nooit gedaan, verwacht in deze tijd dan geen fantastische oogst. Het beste communicatiemiddel is altijd persoonlijk contact. Bel persoonlijk af en maak persoonlijk een nieuwe afspraak met klanten. Dit kan eventueel een ‘potloodafspraak’ zijn. Dan staat er maar iets in agenda. Je kunt in dit gesprek vragen of je een zogenaamd rescue-aanbod mag doen. Een set voor thuis, nu een behandeling niet mogelijk is. De klant zegt dan meestal wel ja en het komt niet opdringerig over. Denk hierbij aan een masker, scrub en serum bijvoorbeeld.”

Wat als dit te lang gaat duren? Hoe kunnen ze ervoor zorgen dat hun zaak niet omvalt?
“Tja, wat is te lang? Als het nu al meteen problemen geeft dan moet je het toch eigenlijk wel als een wake-up call zien dat je bedrijf niet levensvatbaar is. Het fundament staat dan niet. Dit is iets waar ik in elke training en presentatie op hamer. Hier moet je sowieso aan werken. Dat gaat niet vanzelf. Er wordt altijd gedacht dat iets tijd nodig heeft, maar dat is niet helemaal waar. Wanneer je hetzelfde blijft doen kun je geen andere resultaten verwachten. Wanneer je visie en missie gericht zijn op je ideale klant is deze je wel trouw, komt ze straks terug en staat open voor je producten. Wanneer het langer duurt kun je in ieder geval denken aan productverkoop.”

Bied jij jouw klanten nog iets speciaals in deze moeilijke tijden?
“Ja, mijn agenda wordt op dit moment ingericht met extra coachcalls en de online Academy is opengezet om deze in 8 dagen te kunnen afronden in plaats van in 8 weken. Voor de cursisten in de Academy wordt er ook een live coaching gecreëerd naast de online support. Verder heb ik mijzelf aangeboden voor de branche als klankbord. Klant of niet, elke beautyspecialist mag mij contacten om te kunnen sparren, even een hart onder de riem en een paar tips expliciet voor hun salon. Mijn visie is Business in Beauty, en dit is een noodsituatie. Dit doe ik dus belangeloos, uit saamhorigheid, liefde voor mijn volgers en het vak.”

Wil je de schoonheidsspecialisten nog iets zeggen?
“Zorg goed voor je weerstand. Niet alleen die van jezelf, maar zeker ook de weerstand van je bedrijf. Ook al voel je daartegen wel eens… weerstand ;-).”

fotocredits: LightCatch, Miranda Koevoets