Ook Beauty Award-genomineerde Anoeska de Wit van de gelijknamige BeautyStudio in Warmenhuizen heeft haar team naar huis gestuurd. Anoeska: “Mijn medewerkers volgen trainingen en webinars. Hiervoor hoeven ze niet naar de salon te komen. Dit kan tegenwoordig ook vanuit huis.” We stelden Anoeska een aantal vragen over de situatie.

Wat ga je doen in de periode dat jouw salon dicht is?
“In een vroeg stadium hebben we al besloten om klanten niet meer te behandelen. Ik vind dat wij allemaal onze verantwoording moeten nemen en de anderhalve meter afstand niet kunnen negeren. Die keuze heb ik gemaakt voor mijn medewerkers, onze klanten en het gemeenschappelijk belang. Ik zeg niet dat wij ‘dicht’ zijn, maar we behandelen niet. Uiteraard zijn wij beschikbaar voor contact, advies en de verkoop van onze producten. Als team zijn we aan het werk geweest om de salon op te ruimen en klaar te maken voor de periode van sluiten. We checkten de voorraden en deden andere taken waar nu meer tijd voor beschikbaar is. Denk aan het uitwerken van nieuwe behandelingen en de styling van het interieur. Maar ook werken we, en dit kan tegenwoordig ook mooi vanuit huis, aan onze eigen ontwikkeling door middel van trainingen en webinars. Vanmiddag heb ik besloten dat mijn medewerkers niet meer naar de zaak hoeven te komen voor werkzaamheden, totdat er een keerpunt komt in de huidige crisis.”

Hoe probeer je nu toch een beetje omzet te behalen?
“Een stukje omzet is natuurlijk van groot belang. Gelukkig hebben wij veel trouwe en loyale klanten. Wij zijn bereikbaar via vele kanalen voor advies en de productverkoop en we bezorgen of verzenden artikelen gratis, als service voor onze klanten. Natuurlijk zijn wij ook heel blij met de omzet die daar uit voortvloeit. Zo werken we, wanneer dit samenkomt met de steun van de overheid, aan een overbrugging tot het moment, waarop wij weer volledig aan de slag kunnen. En we als team weer kunnen doen waar ons hart ligt.”

Heb jij gehoord over goede initiatieven? Wat heeft jouw aandacht getrokken?
“Het is voor iedereen een vreselijk moeilijke tijd, het raakt ons allemaal op een eigen manier. Maar het brengt ook mooie momenten, saamhorigheid en bewustwording. Het is fantastisch om te zien dat veel leveranciers nu  – extra – online trainingen en support aanbieden. Het intensiever samenwerken met, door en voor ondernemers is mooi om te zien.”

Wat voor regelingen ga jij proberen te treffen voor je medewerkers?
“Het doel voor de toekomst is om als team samen te blijven, wat er ook gebeurt. Voor hun gezondheid wil ik nu dat ze nu thuis blijven. Daar kunnen ze online trainingen volgen, ideeën op papier zetten voor de toekomst en van het moment gebruikmaken om te genieten van hun kinderen en dierbaren. Als we weer aan het werk mogen, heb ik ze extra hard nodig. Dan verwacht ik van hun kant ook veel inzet. Maar dat hoef ik ze niet te vragen, dat is voor hen vanzelfsprekend.”

Wat geeft je steun in deze tijd?
“Mijn gevoelens en bijbehorende emoties bewegen nog wel wat heen en weer. Maar ik probeer er sterk en positief in te staan. Het treft ons niet alleen, het treft iedereen! Samen moeten we er het allerbeste van maken en elkaar helpen en steunen waar we kunnen. Het sterkt me enorm dat dat mijn medewerkers er voor elkaar zijn, dat onze klanten ons steunen en dat onze dierbaren een luisterend oor bieden. Ondanks de onzekere situatie ben ik dankbaar.”