We zien tijdens deze coronacrisis mooie online initiatieven van schoonheidsspecialisten voorbijkomen om klanten toch betrokken te houden bij de salon en ze aan te zetten tot het kopen van producten. Zo ook van Edith Naaijkens van PUUR Huidinstituut. PUUR Huidinstituut in Prinsenbeek is in 2007 opgericht en opende vorig jaar ook nog een vestiging in Oosterhout. In 2018 sleepte het bedrijf al een Beauty Award in de wacht: Schoonheidssalon van het jaar (kleine salon: t/m 3 medewerkers). Wat doet Edith in deze crisistijden en was zij eerder voorbereid omdat zij een salon heeft in Brabant? Leer van elkaar!

Hoe sta jij in de huidige coronacrisis?
“Ik kan niet anders zeggen dan dat dit een turbulente en onzekere periode is, voor iedereen. Ik ben al ruim voor 16 maart gestart met noodscenario’s uitwerken. ‘Wat als …’ trajecten, vooruitkijkend naar mogelijke problemen en bijbehorende mogelijkheden. Ik heb dus 16 maart ook direct mijn verantwoordelijkheid genomen en de twee zaken gesloten voor behandelingen. Ter bescherming van mijn personeel en klanten. De aanpak van de overheid vind ik goed, maar soms niet helemaal duidelijk, vol tegenstrijdigheden. Maar ik snap goed dat het voor hen ook niet makkelijk is om op alle fronten in zo’n korte tijd duidelijkheid te kunnen geven. Mijn gevoel: het is een gevoel van machteloosheid, je hebt weinig tot geen invloed.”

Wat vind je van de aanpak van de (branche) organisaties en waar haal jij de informatie vandaan?
“Ik bekijk enkel de RIVM en de ANBOS reglementen, maatregelen en adviezen. Ik laat me niet gek maken door alle hectiek en halve waarheden die op social media worden geuit. Ik merk dat men er onzeker van wordt. Ik snap dat het voor de ANBOS ook moeilijk was een statement te maken zolang het RIVM/overheid nog geen duidelijkheid had geschept. Ik denk dat wij als specialistes heel duidelijk verantwoordelijk moeten nemen. Ik heb heel bewust gekozen om aan mijn burgerplicht te voldoen voor klanten én personeel: 1,5 meter afstand borgen! Wij hebben de twee zaken in Brabant, de zieken en mensen die overlijden aan corona maken we van dichtbij mee. Het is dichterbij dan je denkt.”

Wanneer en/of heb jij de salons gesloten en waarom? 
“Beide instituten hebben we maandag 16 maart gesloten voor behandelingen. Onze locatie Oosterhout is geheel gesloten. Prinsenbeek heeft aangepaste openingstijden voor de winkel waarbij men, met een speciaal deur beleid, welkom is voor productaankopen. Wij bezorgen ook met liefde aan huis. Er wordt veel gebruik gemaakt van de bezorgservice momenteel. We zijn er heel blij mee dat klanten nu aan ons denken.”

Wat betekent deze crisis voor jouw salon en winkels? Van welke speciale regelingen ga jij gebruik maken?
“Prinsenbeek bestaat inmiddels al ruim 12,5 jaar en heeft wel een buffer voor een paar maanden. Oosterhout hebben we na een flinke investering in oktober geopend. Een opstartend bedrijf is deze onzekere fase is absoluut niet fijn. We hebben in Oosterhout een geweldige start gehad, maar hebben nog geen buffer. Geen omzetten en wel hoge kosten zoals huur, lopende contracten en personeel geven me voor beiden zaken zeker wel kopzorgen. Alle regelingen zijn aangevraagd, daar zat ik een week voor 16 maart al bovenop. Nu is het afwachten wat het ons uiteindelijk gaat brengen.”

Hoe zit het met jouw personeel? Wat zijn de regelingen die je hebt getroffen en hoe kijken zij ertegenaan?
“We hebben aangepaste openingstijden, personeel zit veel thuis. Maar wat hebben we een enthousiast, leuk en gemotiveerd team, we lachen veel en hebben plezier in ons werk, ondanks de onzekerheid. De positieve vibe waar PUUR om bekend staat blijft er gewoon in. We zijn bezig met veel creatieve content. Zo mooi om te zien dat ze zo verbonden zijn met PUUR.”

Wat doe je om in contact te blijven met jouw klanten? Hoe probeer jij nog omzet te binnen te halen?
“Omdat klanten veel thuis zitten en zich wellicht wat gaan vervelen zorgen we voor extra content op social media. Hierin verwerken we naast extra informatie regelmatig ook wat humor! Onze vlogs op Youtube gaan gewoon door zodat men op de hoogte blijft wat er bij PUUR allemaal gebeurt. Dat vergt veel tijd qua bewerken en compileren van video materiaal, maar wordt zeer goed bekeken en ontvangen positieve reacties. Ook onze Beauty-Instituut-Behandeling LIVE op facebook wordt heel goed ontvangen. Eén dag is de klant zelf huidspecialiste, onder begeleiding van onze huidspecialiste. Maar onze creativiteit gaat verder, we hebben nog genoeg plannen op de plank liggen.”

Hoe reageren (vaste) klanten op jouw initiatieven? Merk je dat mensen bereid zijn om bijvoorbeeld cadeaubonnen alvast te kopen?
“We hebben inderdaad wel onze kwetsbaarheid aan onze klanten laten zien en om een gunst gevraagd. We hebben hen gevraagd om aan ons te denken bij productaankopen. Er worden nu ook cadeaus gekocht, die wij direct thuis kunnen bezorgen. Alle klanten die de komende weken ingepland stonden zijn gebeld en alles is verzet naar de weken erna. We hebben hele fijne reacties van klanten ontvangen. Onze oudere klanten bellen we regelmatig voor een extra praatje!”

Heb je door deze crisis het idee dat er iets goeds uitgekomen is? Ik bedoel dan dat je wellicht iets nieuws hebt bedacht wat je met de salons na de crisis ook zou blijven doen?
“Door de drukte in onze beiden instituten werken we altijd in een vast stramien, het is hard werken bij PUUR voor de beste resultaten en ontspanning voor onze klanten. Dat doen we met liefde en plezier maar ik merk dat deze gedwongen rust voor ons team goed is. Er is meer ruimte voor creativiteit en hebben nu de mogelijkheid om vooruit te kijken en te denken. Ik werk met vaste marketingkalenders maar nu hebben we die eens samen kunnen doornemen. De puntjes op de i in alle protocollen waar we bij elke behandeling mee werken. Ons team houd van structuur en duidelijkheid, dat is een vast gegeven bij PUUR, maar die kunnen we nu verder perfectioneren.”

Ben je anders naar jouw bedrijf gaan kijken? 
“Heerlijk om de positive vibe vast te houden, samen staan we sterk en komen er doorheen. Ik merk juist in deze tijd dat we een sterk en flexibel team hebben, dat is heel prettig om te ervaren.”

Wat ga je doen als blijkt dat dit langer gaat duren dan 6 april?
“Mijn noodscenario’s heb ik nu klaarliggen voor de komende 2 tot 3 maanden. Ik kan niet meer doen dan positief en alert blijven en alle zeilen en dus creativiteit bijzetten om toch omzet te genereren. Het is en blijft absoluut een geval van overmacht. Je hebt er als ondernemer weinig grip op.”

Heb je nog iets dat je tegen je collega schoonheidsspecialisten wilt zeggen?
“Doe wat er in je macht ligt om klanten te behouden en te informeren. Ga niet achteroverleunen en afwachten, ga aan de slag, wees creatief, en werk vooruit! En dat met een positieve flow!”