Evelien Leijten van evelien résidence de beauté uit Ulvenhout is al jaren in de picture als ambassadeur van de beautybranche en al tientallen keren geïnterviewd door vakbladen, publieksbladen en zelfs televisieprogramma’s. Een vakvrouw die altijd het beste uit zichzelf, haar team, haar onderneming en haar klanten wil halen. Ze won in 2019 haar derde Beauty Award en wil altijd andere beautyprofessionals inspireren. Zij wilde meteen meewerken aan het initiatief van ons ‘Corona Dossier’ online. Hoe staat zij als ondernemer in deze coronacrisis? Hoe gaat ze ermee om? En wat doet het met haar personeel? Ze heeft de deuren van haar bedrijf niet helemaal dichtgedaan, maar heeft de behandelingen uitgesteld tot in ieder geval 6 april en de openingstijden aangepast. Ze blijft positief en volgt haar gevoel.

Hoe sta jij in de huidige coronacrisis?
“Als ondernemer en individu neem ik mijn verantwoordelijkheid direct voor mijn team en klanten en zo ook indirect voor andere mensen. Met de juiste voorzorgsmaatregelen maken we er met elkaar het beste van. Ik blijf juist positief, omdat angst een slechte raadgever is. Ook de keuzes die je vanuit dit gevoel maakt zijn hierop gebaseerd en niet zozeer op de werkelijkheid.  Of ik iets zag aankomen? Niet zoals alles zich nu in Nederland ontwikkelt. Ik vind de aanpak goed, alleen is er ook onduidelijkheid en dat zal voorlopig voor velen ook wel blijven. Daarom is het belangrijk om zelf keuzes te maken en niet alleen af te wachten.”

Wat vind je van de aanpak van alle verschillende (branche) organisaties? En waar haal jij de informatie vandaan? 
“Er is momenteel zoveel informatie die wordt gedeeld op diverse (social) mediakanalen. Je wordt ermee overspoeld, alleen is niet iedere bron betrouwbaar. Voor mij mag de kritiek naar anderen wel minder. Laten we juist lief voor elkaar zijn. Zonder vooroordelen, maar elkaar juist versterken in deze toch wel voor iedereen onzekere periode. We hebben allemaal te dealen met het coronavirus, maar voor iedereen is de situatie weer anders. Ik volg het nieuws dagelijks, website RIVM, NU.nl, belastingdienst, UWV en de website en Facebookpagina van ANBOS volg ik ook.”

Heb jij jouw instituut gesloten? En waarom/waarom niet? 
“Na een weekend vol onzekerheid, verwarring en vooral ook verschillende adviezen en nieuwsberichten. Heb ik sinds maandagochtend zelf besloten om alle behandelingen tot 6 april bij résidence de beauté te verplaatsen. Met aangepaste openingstijden zijn wij geopend voor advies, online bestellingen en het ophalen van producten. Wij hebben iedereen persoonlijk gebeld, meteen een mailing verstuurd en op social media onze mededeling verspreid. Onze klanten reageerden allemaal heel begripvol en vonden het fijn dat wij deze keuze – en  verantwoordelijkheid – hebben genomen. Ook gaven zij aan het juist heel fijn te vinden dat wij extra service aanbieden.”

Wat betekent deze crisis voor jouw salon? Ga jij gebruikmaken van regelingen van de overheid en zo ja, van welke?
“Voor mij als persoon betekent dit dat ik weer extra scherp ben, mijn creativiteit komt nu nog meer naar boven. Ik blijf positief, zie kansen en denk juist in oplossingen. Werk wat is blijven liggen kan ik nu juist oppakken en overige plannen kan ik realiseren. Online marketing is hiervan een voorbeeld. Het Coronavirus heeft zeker een impact op résidence, maar wat deze zal zijn zal de toekomst uitwijzen. Door de aangepaste werktijden van mijn team heb ik een werktijdverkorting aangevraagd bij de Rijksoverheid. Verder heb ik goed contact met mijn account en adviseur om zaken op te volgen.”

Wat zijn de regelingen die je hebt getroffen ten opzichte van jouw personeel en hoe kijken zij ertegenaan?
“Doordat ik positief ben en mogelijkheden zie, staan zij er ook zo in. Samen zijn wij een sterk team. Juist in dit soort situaties besef ik me weer extra hoe dankbaar ik ben voor zo’n fantastisch team. Maandag ben ik meteen begonnen met mijn collega om alles op te pakken. We hebben beiden van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat doorgewerkt. Verder werken we met aangepaste openingstijden en verdelen we onze taken. Iedereen stelt zich flexibiel op.”

Wat doe je om in contact te blijven met (potentiele) klanten? 
“Zichtbaar zijn door verschillende mediakanalen goed in te zetten, we versturen mailings met vermelding van onze extra service en hebben extra aandacht voor online zichtbaarheid, de website en de webshop. Daarnaast werk ik samen met mijn marketingbureau die adviseren.”

Hoe probeer jij nog omzet te binnen te halen? 
“Zoveel mogelijk omzet binnenhouden, doen we door onze extra service aan te bieden, producten kosteloos op te sturen en er een extra healthy gift bij te geven.”

Wat ga je doen als blijkt dat dit langer gaat duren dan 6 april? 
“Verder met waar wij nu mee bezig zijn! En afspraken die gepland staan weer verder opschuiven.”

Is er nog iets wat je tegen je collega’s wilt zeggen? 
“Blijf vertrouwen houden in jezelf en haal kracht uit fijne en liefdevolle mensen op je heen. Of je nu alleen werkt of met een team, voor iedereen is het een onzekere tijd. Besef wel dat de verantwoordelijkheid die komt kijken met personeel vele malen groter is. Respecteer dan ook elkaars keuzes en ga voor samenhorigheid. Ik wens iedereen veel succes, laten we elkaar ondersteunen en liefhebben. Dat we er allemaal in goede gezondheid uit mogen komen. Lieve groet Evelien Leijten.”