Momenteel is Périne Heerooms, eigenaar van Instituut Périne, druk bezig met de plannen van haar salon. Vanaf vandaag, maandag, is haar instituut namelijk gesloten. Voor haar vier medewerkers en haar klanten vond ze de situatie vanwege het coronavirus COVID-19 niet meer verantwoord.

Perine: ”De afgelopen week hebben we wel behandelingen gegeven, maar daarbij hebben we wel veiligheidsmaatregelen getroffen. We maakten er een verwenmoment van. Zo wreven we de handen van de klanten met desinfecterend middel in en masseerden die, voordat we aan de behandeling begonnen.

Ik heb goed nagedacht over hoe de situatie voor mijn medewerkers veilig blijft, want ik voel me verantwoordelijk voor hen. Ook heb ik stilgestaan bij wat er moet gebeuren als mijn salon echt moet sluiten. Ik verwacht niet dat de overheid me 100 procent uit zal betalen. Al dat geld voor alle gedupeerde ondernemers is er natuurlijk niet. Ik moet blij zijn dat ik iets krijg. Toch wil ik mijn medewerkers 100 procent loon uitbetalen. Natuurlijk heb ik wel een buffer, maar je weet niet hoe het allemaal gaat lopen en ik moet ook de verzekering, de huur en nog veel meer andere rekeningen betalen. De vaste lasten blijven immers doorlopen. Vooralsnog is de salon tot 6 april gesloten. Ik moet dus drie weken overbruggen.

Met mijn medewerkers heb ik afgesproken dat ze de helft van die tijd, dus anderhalve week, vrij zijn in de vorm van tijd-voor-tijd. Als mijn salon straks weer opengaat, verwacht ik dat we hard aan de slag moeten. Dus dan ben ik blij met de uren die mijn medewerkers extra kunnen werken. Mijn team was het eens met deze beslissing, zelf ben ik ook heel tevreden.

Morgen ga ik het pand en de cabines extra goed schoonmaken. Je moet alles nalopen, dus koelkasten, voorraad en dat soort dingen. Het is net een versnelde vakantieperiode.
Ik heb een to do-lijst gemaakt, die ik de komende dagen opvolg. Daarna is mijn hoofd leeg en kijk ik verder. Het belangrijkste is nu dat ik alles voor mijn medewerkers en klanten goed geregeld heb. Ondertussen hoop ik dat mijn klanten online hun producten blijven aanschaffen. Deze breng ik zelf naar hen toe en ik ga er van uit dat ze straks weer bij me terugkomen in de salon.

Ik kan niks aan deze situatie veranderen, we moeten er het beste van maken. Hierbij moeten we het samen doen. Want iedereen heeft hetzelfde probleem. Maar door samen te werken komen we er wel. We moeten in elk geval kijken naar de mogelijkheden en vooral zuinig op elkaar zijn.”