Karin Manders, huidspecialist van Intense feel good – look amazing in Nistelrode en Beauty Award-genomineerde, heeft zeven medewerkers in dienst. Karin: “Binnen onze branche kan ik alleen maar hulde geven aan alle leveranciers die ons massaal willen trainen en coachen. Erg mooi om te zien hoe snel dit opgepakt wordt.”

Wat ga je doen in de periode dat je salon gesloten is?
“We hebben een planning gemaakt en we zorgen dat twee medewerkers steeds in de salon aanwezig zijn om onze cliënten te adviseren. De rest van het team is thuis. De klusjes die al langer op de plank lagen, pak ik op. Daarnaast zijn veel leveranciers druk bezig met het ontwikkelen van online trainingen. Hier maken mijn personeel en ik gebruik van. We gaven al microneedling-behandelingen, maar nu zijn we bezig met een opfriscursus. Hiervoor volgen we de online trainingen die momenteel gegeven worden en we nemen het lesmateriaal nog eens goed door. Zo kunnen we hier na de coronacrisis weer volop mee aan de slag.”

Hoe probeer je toch een beetje omzet te behalen nu jouw salon gesloten is?
“Onze cliënten kunnen we nog helpen met productadvies. Ook draait onze webshop nog door. Hierdoor komt er toch nog wat omzet binnen. De gebruikelijke omzet is er niet meer en ik kan niet break-even spelen. Daarom ontvang ik de omzet van de verkopen met open armen.”

Heb jij gehoord van goede initiatieven? Wat heeft jouw aandacht getrokken?

“Ik vind alles wat er nu in onze samenleving gebeurt en wat met saamhorigheid te maken heeft, erg mooi. Zangers die spontaan voor een verzorgingshuis zingen. Het massale applaus voor de medewerkers in de zorg en het initiatief #lightthesky voor alle helden van onze samenleving. Binnen onze branche kan ik alleen maar hulde geven aan alle leveranciers die ons massaal thuis willen trainen en coachen. Erg mooi om te zien hoe snel dit opgepakt wordt. Ik waak er wel voor om niet het hele team bij elkaar te hebben, straks is iedereen ziek.”

Wat voor regelingen probeer jij voor je medewerkers te treffen?
“Voor team zet ik de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) in. Ik had al vrij snel werktijdverkorting aangevraagd, maar deze aanvraag wordt nu automatisch omgezet naar deze noodmaatregel. Ik hoop dat daar een groot gedeelte van de personeelskosten mee gedekt wordt.”

Hoe probeer je toch in contact met je klanten te blijven?
“We proberen zichtbaar te blijven op social media. Deze week gaan we kaarten naar onze klanten versturen om te laten zien dat we aan hen denken. Hiervoor laten we een ansichtkaart drukken met de foto van het team er op.
De agenda is leeg, dus we hebben de tijd om klanten te bellen. Sommigen zitten in een intensief afslanktraject, hen proberen we wekelijks te benaderen om ze te ondersteunen met hun doel. Ik merk dat cliënten die al lang bij ons komen, het fijn vinden dat ze iets van je horen.”

Wat geeft jou steun in deze tijd?
“Het praten met mijn medewerkers sterkt me enorm. De personeelskosten en vaste lasten kon ik altijd betalen, omdat ik een vaste omzet had. Nu vallen deze inkomsten voor een groot gedeelte weg. Dat is lastig. En als je met personeel werkt, heb je ook een verantwoordelijkheid naar hen toe. Gelukkig ben ik een positief mens, dus ik hoop dat we straks weer alles op kunnen pakken en dat ik mijn bedrijf voort kan zetten.”