Dagelijks heeft Marja Wiersema, trainer en coach bij Care Cosmetics, contact met schoonheidsspecialisten over hoe ze hun business een boost kunnen geven. Wat adviseert ze hen nu het coronavirus half Nederland stillegt?

“Deze situatie heeft een grote impact op onze markt. De meeste salons hebben hun zaak gesloten om verspreiding van het virus te voorkomen. Je kunt klanten immers niet behandelen én anderhalve meter afstand bewaren. Wel zijn de schoonheidsspecialisten bereikbaar voor vragen over de huid en voor bestellingen, zodat klanten hun huid thuis kunnen blijven verzorgen. Gelukkig heeft de overheid aangegeven ondernemers te steunen en zijn er een aantal opties mogelijk. Deze adviseer ik ook aan schoonheidsspecialisten. Denk hierbij aan: werktijdverkorting, verzachtende fiscale maatregelen, verruiming Borgstelling MKB-kredieten en de bijstand voor zelfstandigen (ZZP’ers).”

Actiekalender
“We krijgen verschillende telefoontjes van schoonheidsspecialisten. Deze variëren van ‘Wat moet ik doen met mijn personeel?’ tot ‘Kan ik nog wel bij jullie bestellen’, wat uiteraard gewoon mogelijk is. Wij hebben voldoende voorraad om bestellingen te leveren. De schoonheidsspecialisten die niet meer behandelen, vragen of we willen helpen met het uitwerken van een actiekalender voor de periode dat ze weer volop aan de slag kunnen.”

Social media
“Tijdens de periode dat de salon dicht is, houd je je medewerkers wel op de hoogte van je beslissingen en de dagelijkse gang van zaken. En nog belangrijker: houd contact met je klanten, houd ook hen op de hoogte, blog en vlog via jouw socialmediakanalen over hoe je bijvoorbeeld een mini-behandeling thuis aan de huid kunt geven en bied daar bijvoorbeeld pakketten voor aan die je aflevert of laat ophalen door de klant. Blijf bereikbaar voor vragen van je klanten en voor advies.”

Spannende tijd
“Veel ondernemers hebben de verantwoordelijkheid voor hun medewerkers, daarnaast gaan de kosten door. Bovendien kunnen we moeilijk vooruit kijken, dus momenteel is het een spannende tijd voor hen. Natuurlijk kun je veel zaken oppakken nu, waar je misschien eerder weinig of geen tijd voor had. Zo denken ondernemers na over hun online strategie, ze verbeteren hun website of sommigen geven hun salon zelfs een make-over.”

Positieve vibe
“Deze periode zorgt voor omzetderving maar de meeste ondernemers houden een positieve vibe. In de meeste gevallen blijft de omzet behouden door de klanten die online cosmetica bij hen kopen.
Ook blijft de adviesfunctie van schoonheidsspecialisten behouden dankzij telefoon en internet. Ze blijven bereikbaar voor vragen en advies. Wanneer het virus geluwd is of wanneer we meer weerstand opgebouwd hebben, zullen er weer meer behandelingen gegeven worden. Het is nu belangrijk dat je binding met de klant houdt door ze te inspireren en bereikbaar voor hen te blijven.”

Technologie
“Wij hebben onze klanten op de hoogte gebracht van ons beleid en we zijn nog steeds 24/7 bereikbaar voor bestellingen. Ook kunnen schoonheidsspecialisten bij ons terecht voor vragen op elk gebied. Wij vloggen dagelijks om onze verkooppunten ondersteuning te bieden en inspiratie te geven. Elk merk heeft een besloten facebookgroep, waarin onze trainers uitleg geven over bijvoorbeeld de seizoensbehandeling van dit moment. Payot heeft een online academy waar onze klanten alle ins en outs van de producten en de behandelingen kunnen vinden. Gelukkig hebben we deze technologie tot onze beschikking om contact met elkaar te houden op een professionele manier.
Ik ben ervan overtuigd dat onze branche ook door deze crisis heen komt!”

www.carecosmetics.nl
www.uwcarecoach.nl