De coronacrisis, zo kunnen we het inmiddels wel noemen, zorgt voor veel paniek in de branche. Wat moeten we doen? Ga ik wel of niet mijn deuren sluiten? Hoe kan ik als ZZP-er mijn inkomsten zekerstellen? Op social media zien wij heel veel mooie initiatieven van huidspecialisten die een andere manier hebben gevonden om klanten te binden, ondanks dat zij hun salon hebben gesloten. Een daarvan is Wendy Meyer – van de Meulengraaf.  Zoals zei zegt: “Ik heb de salon niet gesloten, maar ik ben met de behandelingen gestopt. Verkoop en advies gaat gewoon door.” Ze is nog maar anderhalf jaar werkzaam als schoonheidsspecialiste, maar runt in een omgebouwde garage een goedlopende praktijk. Wendy is ook een van de ondernemers die is genomineerd voor de Beauty Award in de categorie ‘Newcomer of the Year’. In de aankomende editie van De Beauty Professional vertelt Wendy meer over haar bedrijf en haar ambities. Nu hebben we haar gevraagd hoe zij omgaat met de coronacrisis. 

Hoe sta jij in de huidige coronacrisis?
“Deze coronacrisis is iets dat we eigenlijk met z’n allen hadden kunnen zien aankomen. Echter, het leek zo ver weg dat we ons niet realiseerde dat het zo snel deze kant op zou komen. Ik denk dat de overheid het goed aanpakt door zich te laten informeren door experts. Ook in de toespraak van premier Rutten kwam gisteren goed naar voren dat ze weten waar ze het over hebben en dat er bewust bepaalde keuzes worden gemaakt. Ik vertrouw erop dat zij de juiste keuze maken. Je weet het natuurlijk nooit. Achteraf kan je natuurlijk heel veel vinden en commentaar leveren, maar ik zou niet in hun schoenen willen staan.”

Wat vind je van de aanpak van de ANBOS en andere organisaties. En waar haal jij al je informatie voor je bedrijf vandaan met betrekking tot het coronavirus?
“Er wordt veel paniek voetbal gespeeld en salons zijn bang voor hun inkomsten. Op zich begrijp ik dat wel, maar juist in deze tijd komt je creativiteit boven drijven. En ik denk liever in kansen dan in bedreigingen. Ik vind dat de ANBOS te sterk heeft gezegd ‘sluiten’. Ik ben zelf van mening dat je het beste, op dit moment, kunt stoppen met de behandelingen met direct contact. Echter, de webshop, adviezen, verkoop etcetera zijn onderdelen die wel door kunnen gaan. Ik denk dan ook dat je je bedrijf niet volledig hoeft te sluiten. Mijn info haal ik van de site van het RIVM, dat is mijn leidraad. Daarnaast zie ik zo ontzettend veel op social media voorbij komen, maar daar probeer ik me voor af te sluiten, want ik merk dat iedereen elkaar daar gek maakt. Kalmte bewaren en positief blijven is mijn motto.”

Wanneer heb jij de salon gesloten en waarom?
“Ik ben per afgelopen zondag gestopt met het geven van behandelingen. Dit omdat ik 4 kinderen thuis heb en hun aan het uitleggen was waarom ze niet meer naar school mochten. Dan kan ik niet lichamelijk contact hebben met mijn klanten. Daarnaast wil ik de keuze voor mijn klanten maken. Ik merkte vorige week al dat er veel klanten waren die zich afvroegen of ze wel behandeld konden worden of niet. Dit heb ik nu voor 3 weken stil gelegd.”

Wat betekent deze crisis voor jouw salon?
“Deze crisis betekent voor mijn salon dat ik nog steeds zorg voor mijn klanten. Maar nu op een andere manier. Qua inkomsten is het erg vervelend natuurlijk, maar juist in deze periode komen andere ideeën naar boven, hier worden we nu toe gedwongen. Het is onzeker hoe lang deze periode gaat duren, dus daar gaat natuurlijk ook het een en ander van afhangen.”

Wat doe je om in contact te blijven met je klanten/potentiele klanten? 
“Ik ben op social media actief en organiseer nu bijvoorbeeld een ‘Online Workshop’ om klanten te helpen hun huid thuis te blijven verzorgen. Hier komen ook potentiele klanten op af. Ik heb een nieuwsbrief verstuurd en met de klanten die in deze drie weken gepland stonden, heb ik persoonlijk contact opgenomen.”

Hoe probeer jij nog omzet te binnen te halen? 
“Door middel van mijn webshop, de workshop en het aanbieden van een gratis halfuur gesprek voor huidadvies via een videohall. Ik ben mijn webshop momenteel aan het aanvullen met een nieuw merk waar ik eigenlijk vanaf komende week mee zou gaan werken.”

Wat ga je doen als blijkt dat dit langer gaat duren dan 6 april? 
“Mocht het zo zijn dat de maatregelen strenger worden of dat het langer gaat duren, dan zullen we van onze eigen kracht uit moeten blijven gaan en positief moeten blijven. Ik merk dat je steeds andere ideeën krijgt om het op te vangen. Ik zal veel online te vinden zijn en zo mijn (potentiële) klanten blijven benaderen en blijven adviseren.”

Is er nog iets dat je tegen je collega’s wilt zeggen?
Ik denk dat het belangrijk is dat we elkaar ook helpen. Dus als er een schoonheidsspecialist is die het even niet weet, dat we haar helpen en ideeën geven om door te gaan. Iedereen heeft wel even een moment dat ze het niet ziet zitten, maar als we elkaar steunen en zeker niet afvallen, komen we er met z’n allen echt wel doorheen. Dan komen we er zelfs sterker uit! Ieder nadeel heeft zijn voordeel!”

Fotocredit: Miranda Koevoets – Lightcatch