Leveranciers zijn net als de beautyprofessionals heel druk met de hele situatie rondom de coronacrisis. Zo ook groothandel en importeur Western Cosmetics. Een bedrijf dat naar eigen zeggen ‘onderneemt in nieuwe stijl’ en veel online oplossingen biedt. Maar dat niet alleen. Ze bieden met bijvoorbeeld Skin & More een totaalconcept voor de schoonheidsspecialist. Een concept waardoor de schoonheidsspecialist tijden als deze beter aankan. Western Cosmetics heeft een motto: ‘SAMEN sterk’. Het bedrijf biedt klanten dan ook ‘More’ in deze tijden van crisis. Wat zij extra doen? Wim Westera, die het bedrijf runt samen met zijn vrouw Ilona, vertelt er in dit interview alles over.

Hoe staat Western Cosmetics in de hele Coronacrisis?
“Op een crisis als Corona, kan niemand zich echt voorbereiden. Dit zie je niet aankomen. Je kunt wel vooruitstrevend zijn in je aanpak, waardoor je snel kunt schakelen en een crisis als deze aankunt. Dit is voor ons het geval. En daarmee bieden wij ook onze klanten een meerwaarde tijdens deze crisis. De situatie geeft ons een dubbel gevoel. Enerzijds zegt mijn ondernemershart dat we nuchter moeten blijven en niet zo maar overal in mee moeten lopen en deuren moeten sluiten, omdat de negatieve sociale en economische gevolgen niet direct te overzien zijn en anderzijds zegt mijn menselijk hart dat we er alles aan moeten doen dit te stoppen en hiervoor onze verantwoordelijkheid moeten nemen als mens en ondernemer. Wij hebben ons eigen instituut, gekoppeld aan Western Cosmetics, om die reden dan ook gesloten voor behandelingen, echter bieden we de consumenten wel onze producten aan en denken daarin zelfs nog een stap verder met hen mee. Wij bieden ‘More’. Alles wat we in ons eigen instituut doen, bieden we met Western Cosmetics ook aan onze instituut-klanten. SAMEN sterk is ons motto!”

Hoe gaan jullie om met de verplaatste Beauty Trade Special, want ook als leverancier mis je nu contactmomenten met je depositaires en potentiele klanten?
“Ik had de e-mail al verwacht, net als velen. Na Bologna en Düsseldorf was het een kwestie van tijd dat ook Utrecht verplaatst zou worden. Mijn eerste reactie was er een van balen. ‘Waarom pas in september’, was mijn eerste gedachte. ‘Logisch natuurlijk’, zei een andere stem. En ‘kom op; kansen genoeg, meeveren is nu jouw opdracht, laten zien dat we vooruitstrevend zijn en klaar zijn voor de toekomst’.
Wij hadden voor de beurs in Utrecht al een tool aangeschaft die zeer vooruitstrevend was voor exposanten, waarbij we rondetafel gesprekken konden aanbieden met meerdere collega’s tegelijk aan tafel, om te spreken over onze innovaties. Online kon de specialist haar plek reserveren. Toen bleek dat de beurs niet door ging heb ik meteen mijn leverancier gebeld en zijn we creatief gaan sparren met een omschakeling van Offline naar Online binnen 24 uur als gevolg. Onze beurs gaat dus gewoon door, maar nu virtueel en online.”

Welke merken hebben jullie en wat bieden jullie de schoonheidsspecialist momenteel in deze tijden?
“Wij bieden een tweetal merken op het gebied van high-end huidverbetering en PlaBeau Plasma, state of the art innovatieve apparatuur op basis van draadloze non-thermal Plasma (dus zonder verbrandingen van de huid) voor in het instituut en de consument thuis.
Dermo28 is een Italiaans merk; fruitzuren 2.0. Echt een nieuwe aanpak op het gebied van fruitzuren, anders dan wat de markt heden te bieden heeft. PBSerum Cosmeceuticals is een Spaans merk; gevriesdroogde enzymen van farmaceutisch niveau. Ideaal te combineren met Dermo28 en vooral intens krachtig in te zetten met apparatuur zoals onder andere: Mesogun, Needling, Micro-Meso, Naaldloze Meso, Radiofrequent, Ultrasoon en ook manueel. Wij denken over de merken heen en hebben een zeer krachtige oplossing bedacht waardoor onze klanten, naast de verkoop van de ‘normale’ producten die dagelijks worden gebruikt, een extra verkoop boost kunnen realiseren. Alleen door flexibel te schakelen en over onze merken heen te denken waren we hiertoe in staat, net zoals we dit doen binnen ons concept Skin & More.

Met Skin & More hebben jullie een speciaal concept voor schoonheidsspecialisten, biedt dit concept meer zekerheid voor de specialist in deze tijden?
Skin & More is een revolutionair ondernemersconcept voor huidspecialisten die (willen) werken met high-end huidverbetering. Totale ontzorging van de consument voor haar huid staat hierbij centraal, waarbij het instituut een totaaloplossing biedt voor een vast bedrag per maand met custom made behandelingen, passend bij de klant, door gebruik te maken van een door ons ontwikkelde App.
Skin & More bestaat uit twee woorden. Skin spreekt voor zich in onze branche, maar More is een veelomvattend begrip. De ondernemer kan hier zelf invulling aan geven en wij bieden hier meer dan voldoende extra mogelijkheden, die het instituut kan bieden aan haar klanten.
In deze moeilijke periode staat ‘More’ voor de extra oplossing die we hebben uitgedacht voor de consumenten thuis, waardoor het instituut extra inkomen genereert en de consument intensere voeding van haar huid realiseert. Beide partijen ervaren ‘More’.
Skin & More biedt de ondernemer een continu inkomen door middel van abonnementen en automatische incasso. Dit inkomen loopt op tot minimaal € 11.000 – € 19.000 per maand in een periode van 1-3 jaar waarin we intens samenwerken aan resultaat met commitment. De ondernemer die reeds eerder is ingestapt ervaart nu hiervan haar voordelen. Het inkomen loopt door, de consument wordt ontzorgd en tegelijk kunnen we nu werken aan nieuwe dingen in de tijd dat de instituten zijn gesloten.

Doen jullie iets voor schoonheidsspecialisten die wel producten nodig hebben, maar momenteel even geen financiële middelen hebben?
“Binnen onze klantenkring met Skin & More ervaren we dit probleem niet erg sterk. Wanneer een klant van ons hierover met ons in gesprek treedt, bieden wij een passende oplossing, ook in het kader van het tweede woord binnen Skin & ‘MORE’. We denken met onze klanten mee. Primair in oplossingen en SAMEN slim werken en secundair in geld. Dit is onze kracht, wanneer je echt meedenkt met de ondernemer is een financiële oplossing vaak niet nodig. Alleen financieel denken is in onze ogen de ‘makkelijke’ en ‘kortste’ weg.”

Wat moet een schoonheidsspecialist volgens Western Cosmetics doen in deze tijden?
“In onze ogen is er maar één motto: Vol gas werken AAN je bedrijf, nu je niet kunt werken IN je bedrijf. Juist deze tijden bieden je kansen. Durf te investeren in tijd en waar nodig in geld. Maak juist nu jouw sprong voorwaarts, nu je ‘verplicht’ tijd extra hebt. Dan sta je sterker in de markt na deze moeilijke crisis, loop je voor op jouw collega’s, sta je een volgende moeilijke periode sterker en bied je jouw klanten innovatie, vernieuwing en ontzorging! Meegaan met de sociale groepen mensen om je heen helpt je niet. Ga bij jezelf te rade wie je echt bent, wat je echt wilt, maak een plan en ga er voor. Ondernemen is flexibel zijn bij tegenslagen, anders denken dan anderen en blijven zoeken naar kansen. Wij denken graag met je mee, uit ons hart, vanuit wie we zijn.”

Hoe gaat Western Cosmetics om met events en/of cursussen die gegeven zouden worden? Doen jullie nog iets online?
“Wij zijn al steeds meer online aan het werk. We zetten Zoom in voor calls met onze klanten zodat we elkaar zien tijdens het bellen, hebben de Beurs naar ONLINE gebracht en bieden sinds kort ook trainingen online aan. Online zit al in ons systeem en ontwikkelen we alleen maar sterker door. Offline daarentegen blijft onze echte kracht. Van mens tot mens, samen aan tafel spreken over de onderneming en wat er nodig is voor succes. Wij zetten in op faciliteren en aftersales, met sales als logisch gevolg. ‘Ondernemen nieuwe stijl’, zoals wij dat noemen binnen onze branche!”

Voor meer informatie: www.westerncosmetics.nl